tisdag 5 mars 2013

Vintergäck

Efter att ha vart ute på dagens förmiddagspromemad med hunden så brukar jag ta mig en tur ut till trädgården för att leta efter "nykomlingar" i rabatten. Tidigare har jag bara sett gröna blad som ska bli påskliljor och krokus men idag skåda jag två gula blommor i rabatten med söderläge!
Tänk att två små blommor kan göra en så glad! Jag sökte på internet efter gula vårblommor och det verkar som om min två små vänner heter Vintergäck.

Nedanstående text är lånad av Naturhistoriska Riksmuseet.
(http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ranuncula/erant/eranhye.html)
Beskrivning:
Vintergäck är en av våra allra tidigaste vårblommor. Den är en flerårig, lågväxt ört med knölformig jordstam och kort, upprätt stjälk. Vintergäck börjar ibland blomma redan i februari, blomman sitter ensam i toppen av stjälken och har under sig en krans bestående av tre flikiga stjälkblad. Blommorna har sex kronbladslika gula yttre hylleblad, de inre hyllebladen är omvandlade till rörlika nektarier. Ståndarna är talrika. Efter blomningen utvecklas de skaftade, flikiga basalbladen med ett karaktäristiskt utseende. Frukten består av sex fria baljkapslar. Fröna är gulbruna.
Vintergäck kan knappast förväxlas med andra arter.

Utbredning:
Vintergäck är en odlad art som ibland förekommer förvildad i södra Sverige. Den växer i parker, lundar, vägkanter och vid bebyggelse. Arten hör ursprungligen hemma i Centraleuropa. Första fynduppgift som förvildad är från Skåne och publicerades av Lilja i Skånes flora år 1870 (Hylander 1971). Vintergäck uppges dock som odlad redan under 1700-talet av Hoffberg (1792).

Användning:
Vintergäck odlas ofta som prydnadsväxt i trädgårdar och parker.

Etymologi (läran om ordens härledning):. Artnamnet hyemalis kommer av latinets hiemis (vinter) och betyder 'som övervintrar', vilket syftar på att den blommar i snösmältningen.







1 kommentar:

  1. Underbart! Jag har några i min trädgård men de vill sig inte riktigt. Däremot längre ner på gatan hos en äldre dam - ett hav!
    Kram Milla

    SvaraRadera