lördag 6 oktober 2012

Rabattkant

Äntligen är rabatten rensad från "all" (nåja, de synliga iallfall) kvickrot, eller kvegga som man tydligen kallar den i Bohuslän (hade ingen aning!). Jag och mor vi drog och drog och drog i de långa jordstammarna, vi fyllda nästan en hel skottkärra! Nu blir det lätt(are) att uttrota dem i tid till våren då de är de första som kommer upp. Jag är medveten om att det kommer att bli krig till våren men de ska utrotas, så de så!
Då kvickroten har fått härja fritt i rabatten har den kvävt ihjäl allt annat, jag hoppas att växterna som var under (har upptäckt flera rotknölar under kvivkrot attacken) kommer till nästa år.
Hur känner man igen en kvivkrot då?

"Kvickroten blir från 30 till 120 cm hög och blommar från juni till september. Den förökar sig bland annat med vidsträckta vita, sega utlöpare. Stråna är upprätta, gröna eller blåaktiga och kala. Bladen är 3 till 20 mm breda, mattgröna, platta, något sträva med otydliga nerver. Axen är 5 till 20 cm långa och är upprätta, raka och ibland violettaktiga. Småax överlappar varandra. Den varierar till småaxen, som ibland har trubbiga, ibland långt borstuddiga fjäll." (text och bild från wikipedia)
 
I och med den stora rensningen så bröts de gamla rabattkanterna av, trädet hade murknat så det var hög tid för byte. Helst hade jag velat ha rabattkant från Wernamo Design (http://www.wernamodesign.se/rabattkant-117-cm-lang-och-19-cm-hog-svart/20-0) men det skulle bli för dyrt, kanske i framtiden, vem vet? Istället åkte jag till Bauhaus och köpte en 9 meters rabattkant i grön plast, fruktansvärt fult! Grön rabattkan  är inget jag vill ha så jag jag bestämde mig för att spraymåla hela plasten i svart matt färg så jag får en rabattkant svart plast  istället, smart va?




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar