tisdag 23 oktober 2012

Veckan som gått

16 mils pendlande/dag och sjukstuga så vart det lite glest mellan inläggen, ber om ursäkt till er som  läser min blogg.

Så vad har hänt i trädgården denna vecka som har gått? Tja, jag har faktiskt fått gjort en hel del när den värsta magsjukan var över och barnet kunde bäddas in med filt framför tv'n.  Jag har själv känt att magsjukan har stått och lurat runt hörnet men jag tror att jag lura magsjukan mest med att aktivera mig själv till tusen och se till att motarbeta den med trädgårdsarbete. Hoppas jag...

I söndags kom det 4 kubik ved så det krävde en hel del arbetsinsats! Stapla ved och även sortera ut ved som legat på tomten när vi köpte huset. Mycket går att använda men en hel del hade ruttnat under presseningen, den veden får vi dock vänta med till nästa år så den får torka ordentligt.

Kommer ni ihåg att jag hämta hem pallar? Det blev inget riktigt bygge utav det som vi hade tänkt oss utan en provisorisk variant av vedförvaring utomhus när skjulet blev överfull av ved.  Som det kan gå!
Som ni ser har vi använt oss av pressening när vi täckt veden, det är viktigt att se till att det blir luft under och över veden annars så torkar den aldrig! Alltså ett mellanrum mellan pressening och veden! Viktigt!
Jag har äntligen hunnit med att beskära bärbuskarna och även klippt ner hösthallonen! Det var liksom på tiden, tror inte att det har blivit gjort på ett tag, grenarna spreta åt alla håll och kanter!


Det är snart halloween så barnen och jag ordna med lite pynt till entrétrappen.
Vi försöker så gott det går att se till att besökare använder den dörren men eftersom groventré dörren är närmast parkeringen så går gästerna gärna rätt in i tvättstugan, inte riktigt d ä r man vill att gästerna ska vara, eller vad säger ni? Därför är planerna att leda gästerna från parkering till entré med grusgång, men det är en helt annan historia och planering så det ligger i framtiden - det lär ni får läsa om här!


Kontraster i trädgården.
Bytet av glasskivorna var planerad till i år men det verkar som om det sker först i vår men vem har bråttom?
Se vem som fortfarande står emot hösten? Vacker!



Till sist, väktaren här i trädgården:

1 kommentar:

  1. Fina pumpor! Vi har inte hunnit med något sånt över huvudtaget, iallafall inte jag och barnen. Jag pysslade lite själv förra helgen, men sen har fotograferingarna haglat som spön i backen och veckan svischade förbi! Söt bild på missen...:-) Kram!

    SvaraRadera