söndag 16 september 2012

Älskade växthus

Hur länge har jag inte drömt om att få ett växthus? Jag skulle t.o.m nöjt mig med ett litet hus i plast som stod mot väggen.
Innan vi flyttade till huset (och innan det ens fanns tankar på att bo i villa) hade jag tänkt att köpa ett litet mini mini hus för att testa och se om jag har några gröna fingrar men så blev det dock ej, mini huset alltså. Inte kunde jag drömma om att jag skulle få ta över ett 12m2 växthus i glas! Jag! med näst intill svarta fingrar! Jag som knappt kan hålla liv i mina växter inomhus men som tycker ändå att det är sååå roligt, nåja, kanske inte så farligt svarta men nästan...;-)

Jag vet inte hur gammal växthuset är men den är nog över 20 år skulle jag tro, vinstocken som står i den är riktigt kraftig, några i familjen påstår att vinstocken är cirka 30 år med tanke på tjockleken.
Vad jag vet är att stengolvet är lagt för två år sedan, enligt granarna så var det ett rejält lyft för det lilla huset i glas.
Det är några glasskivor i huset som är spruckna, vissa skivor saknar stora bitar av glasskärvor så efter att alla vindruvor (kärnfria och ååååh så söta!) är plockade och bladen börjar vissna och det är 0 C ute så ska vi först och främst beskära vinstocken och sedan börjar projekt reparera växthuset - byta ut sorgliga glasskivor mot  nya och fixa till den så den är redo för ännu en vår och sommar. Tur nog så fanns det en hel del glasskivor kvar efter förra ägaren så vi får måtta och sedan skära ut bit för bit, ska bli intressant och givande för en glad amatör som mig.

I år lät jag bara vindruvorna växa i huset men nästa år är jag redo för en mer avancerad nivå, odla egna tomater och kanske t.o.m. gurkor! Kanske skulle jag våga mig på att skaffa en ny café grupp också så man kan sitta där ute och njuta fullt ut. Det ni, avancerade grejer! ;-)


1 kommentar: