lördag 22 september 2012

Goda råd

I går satt jag och en kollega och prata trädgård. Min kollega är äldre än mig själv och har trädgård som sitt stora intresse och har haft så i många många år.
Hon gav mig en hel del bra tips som många av er säkert redan vet men kan vara till nytta för någon som är som jag, novis i trädgården.

Tips!
  1. Nässelvatten - Det bästa gödselmedlet man kan ha och är dessutom helt gratis för nässlor har ju de allra flesta gott om i sina trädgårdar, på gott och ont.
    Hur gör man? Samla in nässlor, lägg dem i en spann/tunna, häll på vatten, täck för med lock men låt det inte bli helt tätt, lämna gärna en liten glipa kvar - låt nässelvattnen stå och gojsa mojsa i ett par dagar, sedan är den klar för användning! Det stinker dock om vattnet så fram med klädnypan!
  2. Tagetes i växthus - Ohyra i växthuset? Plantera tagetes i växthuset tillsammans eller mellan grönsakerna/frukter (eller vad man nu har i sitt växthus) så drar tagetes tills sig ohyran som skulle finnas på dina tomater. Värt ett försök i allafall!
  3. Dags att plantera lökarna!! Jag drömmer om tulpaner i mörk rosa, laxrosa, mörklila och vit färg. En vacker dag (vår) ska jag ha det framför huset men nästa vår är inte den våren.
Jag fick även veta vad busken med röda bär (från inlägg "75 dagar") heter! Busken heter järnek (Ilex aquifolium). Lite kuriosa: Järnek förekom på 1820-talet vild i Bohuslän, men finns numera endast odlad i södra Sverige. Bären är giftiga!

Från det enda till det andra!
I dag hade barnen besök av sina kompisar, jag var snabb med att erbjuda dem att plocka med sig äpplen och hallon till sin mamma, det blev en påse med äpplen och en hel burk med hallon och mer hallon finns det!
Tack å lov för hösthallon! Det är alldeles underbart att gå ut i trädgården när det är 9 C ute och plocka dessa goda hallon och mumsa i sig! Mums mums mums! Alla älskar dem, även hunden!
Vår labbe är inte sen med att mumsa i sig de hallon som växer längst ner på busken. Det ser verkligen stört skönt ut, han tar hallonen försiktigt med framtänderna, backar lite tills hallonet lossnar och äter upp den och så likadant med nästa och nästa.

Delar med mig lite höstbilder från min köksträdgård.
Kronärtskockan har börjat blomma, sparrisen har fått bär, gurkmejan har gjort sitt men vad heter växten som är bredvid hallon bilden? Någon som vet?






1 kommentar:

  1. Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för fin växt! Ochjag har mycket svårt att tyda typsnittet du använder till bilderna!

    Kramar i mängder!

    SvaraRadera