torsdag 27 september 2012

Jag älskar rabatter!

Det regna och regna och regna i går, skit tråkigt rent ut sagt, så jag och min kära mor (som också älskar blommor) bestämde oss för att åka runt till stadens olika blomsterhallar/plantskola. Väl på plats så börja vi spåna kring min eländiga rabatt framför huset, men innan jag fortsätter så vill jag berätta om denna eländiga rabatts historia.
Det har tidigare växt stora ormbunkar framför huset, och helt ärligt så är inte ormbunkar min grej, visst funkar det fin fint i ett hörn i trädgården men inte det första man ser när man går förbi huset eller kommer till vår entré. No no, ormbunkarna had to go!
Ormbunkarna försvann rätt så omgående efter att vi flyttat in, de fick sig en skuggig plats i ett hörn i trädgården, jag hoppas att det klarade flytten från ena sidan trädgården till den andra, för just nu ser de mycket mycket ledsna ut. De tar sig nog till vår/sommaren.
Fram tills i dag har rabatten framför huset stått tom och har använts som toalett för områdets katter, det luktar s k i t, bokstavligt talat, inge vidare roligt och inte någon vidare rolig syn heller för den delen.

Tillbaka till mor och mig. Vi åkte som sagt runt i staden för att se om det fanns något att fynda, det började helt okej - Hos Nisses köpte jag tulpanlökar a la "Queen of night", "Angelique" och "Tres Chic", tre riktigt coola tulpan brudar ;-), 3 alium lökar och även några vita pingstliljor fick äran att följa med mig hem.
På Blomsterlandet fynda jag två Chrysanthemum, en rosa och vit och även en vit Höstanemon, vackert!
Det bästa kommer nu, 70% rabatt på perenner hos Plantagen! Här fynda vi verkligen, mitt i regnet! Från Plantagen följde en höstanemon (Anemone Hupehensis), en Astilbe, en brudslöja (Gypsophila paniculata) och gräset Mischanthus.

...Jag skulle ju egentligen inte göra en rabatt på framsidan i år men med dessa superbra erbjudande kunde jag inte motstå, det var dock en växt som jag ville ha men som inte fanns till bra pris (ännu) var Höstsilverax (Actaea simplex) - jag ska ha den! Och den doftar så ljuvligt!!

Behöver jag säga att jag och min mor (åh ja, far var med på en kant han med) har haft att göra i dag?
Det har regnat stort sett hela dagen, tack och lov för regnkläder, aluminiumgrävspade (så lätt!) och kaffe!







Och hur blev det? Det får ni se imorgon! :-)

1 kommentar:

  1. Åh, vad roligt att fynda rabattväxter!! Ser verkligen fram emot att se resultatet.

    Med stenar kan man göra mycket. Lägga runt där man sätter lökar, så man vet ungefär var det kommer upp blommor till våren, kanske? :-)

    SvaraRadera