söndag 30 september 2012

Pomolog Håkansson

Pomologi (av lat. pomum, "(träd)frukt" och grek. logos, "ord"), lära eller kännedom om de genom odling framtagna olika slagen av trädfrukter, kanske främst beskrivningen av äpplen och päron, men pomologi innefattar alla odlade frukt- och bärsorter. Till pomologin hör även kunskapen om de olika fruktsorternas växtsätt, trädens egenskaper, med mera. (från wikipedia)

I dag fick jag reda på vilken sort mina två äppleträd är. Jag var hel säker på att de var två olika sorter då de är så olika i form och storlek, tji fick jag! De är av samma sort! Aroma är de båda! Pomologen Eric Håkansson visste direkt att de var av samma sort och att de mindre äpplena hade hängt i ett träd med täta grenar och mindre sol än det andra trädet. Tänka sig!

Det var inte bara jag som ville ha mina äpplen artbestämda utan det var en lång kö bakom mig med människor med fruktpåse i handen.
Nisses Växter bjöd på smakprov på mängder av äpplen och päron! Trevligt!

Aroma är en svensk äppelsort.
Aroma togs fram i Skåne på Balsgård. Det togs fram 1947 och är korsning mellan Ingrid Marie och Filippa. Efter provodling kom det ut på marknaden 1973.
Den utsågs 2005 till landskapsäpple för Skåne.
Frukten är stor och färgen är gul till grön med lysande röd täckfärg. Köttet är sprött och gulvitt med en söt, mild aromrik smak. Säsongen är mellan september och november och den kan odlas i zon I-III. (från wikipedia)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar