lördag 15 september 2012

September problem

Det börja för cirka 2 veckor sedan, upprivna fläckar i gräsmattan. Jag kunde inte för mitt liv begripa vad för djur som gjort detta otyg mot min gräsmatta! Jag sökte på google och hitta svaret, att det är skator, kajor och andra fåglar som river upp grästovor för att mumsa i sig larver som ligger där under.
Så vilka är det som lägger sina ägg i min gräsmatta? Jo, det är ett kryp som heter trädgårsborre.

Trädgårdsborren (Phyllopertha horticola) den är besläktad med ollonborren. Den flyger i cirka 2 veckor i stora svärmar ovanför gräsarealen i slutet av av maj/-början av juni. I denna period lägger den sina ägg i jorden under gräset.

I juli kläcker larven och i augusti och framför allt i september växer larverna till cirka 2 cm. Nu kan de göra betydligt mer skada genom att gnaga av gräsets rötter. På så sätt bildas i september stora områden med visset gräs, som kan ”dras av som en matta”. Under det vissna gräset ses larverna.
Fåglarna är inte sena med att upptäcka dessa delikatesser så det slutar med att fåglarna hackar upp gräsmattan för att få tag i dem.

Jag hoppas att gräsmattan läker sig själv till nästa år eller blir jag tvungen att så nytt gräs där fåglarna har fart fram?

Önskar er en fin lördag, själv kurerar jag mig då jag är sjuk (feber, ledvärk, ont i huvudet...)


Bloggat via min Iphone.




1 kommentar:

  1. Äntligen kom du också igång! :-) Krya på dig, vännen. Kram!

    SvaraRadera